Thursday 16 November 2017

# Set jeragat

Kenali punca jeragat dan cara untuk mengatasinya


Wajah yang cantik dan bersih sangat diimpikan oleh semua wanita termasuk lah syila sendiri.Walaupon syila menutup wajah ketika keluar rumah,syila sangat-sangat menjaga penampilan diri dan kebersihan kulit wajah.

Harini syila nak berkongsi punca-punca jeragat dan bagaimanakah cara untuk mengatasi masalah jeragat walaupon sudah meningkat usia.

Tahukah anda,jeragat adalah tompok-tompok hitam yang terdapat di muka.Bila timnulnya jeragat,kulit muka kita akan nampak kusam dan semestinya kurang berseri.Siapa suka bila jeragat timbul pada wajah kan?Syila pon tak suka.hihi

Walaubagaimanapon,anda tak perlu risau bila terdapat sedikit tompk-tompk hitam pada muka kerana ia adalah normal.Ia bermakna kulit kita bereaksi dengan normal.Jika anda salah menggunakan produk seperti produk yang mempunyai kimia yang berbahaya,ia dapat menghakis melamin kulit.

Skincare yang mempunyai kimia yang tinggi memang pada awalnya memberikan kesan yang cantik,glowing dan bersih.Tetapi lama kelamaan ia akan memberikan kesan yang teruk pada kulit wajah sehingga membuatkan anda malu untuk melihat wajah sendiri.

Kebiasaannya jeragat akan timbul pada beberapa bahagian pada muka iaitu pipi,dahi,hidung dan dagu.Tetapi kebanyakannya akan timbul pada bahagian pipi.

Tahukah anda,jeragat biasanya akan timbul pada usia 30tahun.Jarang sekali jeragat timbul ketika usia remaja tetapi ia tidak mustahil.Jika anda hampir atau sudah berusia 30tahun,atasi segera sebelum terlambat.







Punca-punca Jeragat :-

1.Terdedah kpd sinaran matahari @ sinar uv.

Sinar UV ni boleh merosakkan kulit kita..sebab ada radikal bebas.sinar UV ini bukan sahaja menyebabkan jeragat malah boleh menyebabkan kanser kulit.

So seeloknya before keluar rumah pakai la sunblock.

2.Tengah hamil

Sesetengah ibu hamil akan alami masalah kulit. Antaranya kegatalan, kulit pecah, jerawat, ekzema dan jeragat. Ada yg lps bersalin masalah2 akan hilang tapi ramai juga ibu yang terus mengalami masalah ini termasuk jeragat.


3.Wangian

Bahan pewangi dan kosmetik boleh menyebabkan tindak balas dengan kulit dan boleh menyebabkan jeragat.

4.Hormon yang tidak stabil

Hormon tidak stabil (% hormon estrogen atau progestron yang tak normal) pun boleh jadi punca masalah jeragat.
Especially bila nak dekat menopous tu..
Sebab tu kalau kita perasan wanita2 40an-50an paling ramai ada jeragat.


5.Pengambilan pil perancang

Pil perancang ni boleh menyebabkan hormon jadi tak stabil..
Bila hormon tak stabil maka boleh menyebabkan jeragat.


6.Pengambilan ubat-ubatan tertentu

Ubat merupakan punca jeragat yang jarang berlaku la. Tapi tetap ada.Ada sesetengah ubat boleh beri side effect pada keupayaan kulit. Sebab ia melambatkan penghasilan sel kulit yang baru.Means kulit yang dah sepatutnya mati dan digantikan baru tetap ada dekat muka dan akhirnya akan terjadi la tompok-tompok jeragat.

7.Menghidap hipotiroid

Bagi pesakit hypotiroid, ini berlaku disebabkan paras hormon tiroid yg rendah.


*Kebanyakan yang mengalami jeragat biasanya kerana terdedah kepada cahaya matahari,pengambilan pil perancang dan menopaus.


Anda tidak perlu risau kerana kita juga boleh mengatasi masalah jeragat dengan mengamalkan suplimen dibawah.Sebelum itu,perlu lah diketahui apakan punca yang menyebabkan timbulnya masalah jeragat.











Apakah suplimen yang boleh diambil untuk mengatasi atau mengelakkan terjadinya jeragat :-

vivix
vita c
vita e
gla
kolagen

Tahukah anda,jeragat tidak akan hilang dengan mudah hanya dengan mencuci muka sahaja.Sebab itu pengambilan suplimen sangat penting bagi mengatasi masalah jeragat.


VIVIX

Sebab vivix ni tinggi dengan antioksidan..
Antioksidan ni membantu neutralkan tindakan radikal bebas penyebab jeragat..
So kalau rasa jeragat berpunca daripada sinar uv boleh la consume vivix.

GLADidalam GLA mengandungi epo (evening primrose oil) bagus untuk seimbangkan hormon..
Kalau dapat kenal pastu jeragat itu berpunca dari menopous, period tak stabil, pengambilan pil perancang,GLA is the best choice untuk anda.

VItamin C

Vitamin C  membantu mencerahkan tompok-tompok jeragat.
Banyak sangat manfaat yang anda akan dapat jika mengamalkan vitamin C bermula dari sekarang.Vitamin C shaklee yang tinggi antioksidan,merangsang pengeluaran collagen,membantu sel baru dihasilkan.Jadi,anda tidak akan rugi jika mengamalkan vitamin C shaklee setiap hari.

Tahukah anda.tubuh badan kita tidak dapat menghasilkan vitamin C sendiri dan sebab itulah kita sangat memerlukan pengambilan Vitamin C setiap hari.


VITAMIN E COMPLEX

Kelebihan Vitamin E complex shaklee :-


-Tinggi dengan antioksidan
-Membantu pudarkan parut @ jeragat ni
-membantu pemulihan sel
-Boleh dijadikan sunblock.(sape yang kena sunburn,Boleh ambil vita e untuk hilangkan kesan sunburn)


COLLAGEN POWDER


seawal umur 20an,tubuh badan kita tidak dapat menghasilkan collagen.
Disebabkan itulah kita perlu mengambil makanan atau suplimen collagen.



Boleh hubungi syila untuk pembelian SET JERAGAT atau sebarang pertanyaan lanjut tentang produk Shaklee.



Syila Abdullah
ID 1220375
Sms/Whatsapp : 0195461765
Emel : syilaabdullah2@gmail.com



No comments:

Post a Comment