Thursday 23 November 2017

# Perbezaan Suplimen dan Ubat

Suplimen dan ubat?Nampak sama tapi bukan dia.


Sebelum kenal shaklee,syila hanya tahu suplimen dan ubat adalah benda yang sama.Kebanyakan bentuk suplimen dan ubat pon hampir sama.Syila ingatkan badan ni tak perlukan suplimen pon.Bila sakit makan la ubat.Itu semua tanggapan dari kecil sampai la berumur 19 tahun.Bagi syila,cukup la kita makan nasi,sayur dan ikut carta piramid makanan,kenapa nak makan suplimen pulakkan.

Tapi selepas kenal dengan Shaklee,banyak sangat pendedahan tentang suplimen dan perbezaan suplimen dengan ubat.

Apa itu suplimen?

Suplimen atau dalam bahasa yang mudah adalah vitamin.Suplimen adalah makanan tambahan yang diperlukan oleh tubuh badan untuk melengkapkan kekurangan nutrisi dari pengambilan makanan biasa yang kita makan setiap hari.

Suplimen boleh diambil bila-bila masa ataupon setiap hari.Suplimen diperbuat dalam bentuk pil,cecair,serbuk dan tablet.Suplimen juga ada 2 jenis iaitu suplimen semulajadi dan suplimen sintetik.

Pemilihan suplimen adalah sangat penting untuk mengelakkan daripada berlakunya kerosakan buah pinggang dan mendapat risiko penyakit yang lebih teruk.Pengambilan vitamin sintetik memberikan kesan yang buruk dalam jangka masa yang pendek dan panjang.

Pilihlah suplimen yang diperbuat dari bahan semulajadi dan mempunyai klinikal ujikaji.Untuk kesihatan jangka masa yang panjang,pilihlah suplimen yang mempunyai LANDMARK STUDY.Dijamin berkualiti dan sentiasa selamat.

Suplimen bukanlah pilihan tetapi kehendak kerana khasiat makanan yang kita makan hari ini tidak sama dengan 30 tahun yang lepas.Tanah pertanian mengalami kekurangan sumber galian dan juga terlalu banyak permintaan sehingga menyebabkan tumbuhan dipaksa untuk membiak dengan cepat.

Kita sangat memerlukan suplimen supaya tahap kesihatan dan kecergasan badan berada ditahap yang tinggi supaya badan dapat menentang penyakit (Proses mencegah ).

Mencegah adalah lebih baik daripada mengubati.Jika badan kita kekurangan zat dan vitamin,ia sangat mudah diserang penyakit.Kita pula mudah lesu,letih dan tidak bermaya walaupon hanya duduk saja


Ubat.

Ubat adalah untuk merawat penyakit.Ubat digunakan untuk menyembunyikan simptom,mendiagnos dan mengubati penyakit.Kalau kita tak sakit,kita tak perlu makan ubat.Kalau makan juga,ia boleh menyebabkan kesan yang buruk.

Ubat boleh menyebabkan kesan sampingan kepada badan.Ubat boleh memberika kesan yang bahaya kepada organ dalaman kita terutama jenis paracetamol.Ia boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang untuk jangka masa panjang.

Ubat perlu diberi pengawasan yang teliti dan perlu mendapatkan pengesahan daripada doktor terlebih dahulu.Jika anda mengambil ubat dalam dos yang tinggi,ia akan memberikan kesan sampingan yang merbahaya.



Jika anda tercari cari suplimen yang sentiasa selamat dan semulajadi,anda boleh hubungi syila untuk sebarang pertanyaan lanjut atau pembelian produk Shaklee.


Syila Abdullah
ID1220375
SMS/WHATSAPP 0195461765
Emel : syilaabdullah2@gmail.com

No comments:

Post a Comment